Thursday, December 9, 2010

Makam Tok Derga


Pada zaman Sultan Muhamad Jiwa Zainal Adilin Muazzam Shah 11, Sultan Kedah ke 19 (1710-1778) baginda telah mengasaskan bandar Kota Setar atau Alor Setar sekarang (1735). Pada zaman inilah Limbong melahirkan beberapa wira yang turut mempertahankan Kedah ketika serangan armada Bugis dari Selangor dibawah pimpinan Raja Haji sekitar tahun 1770-1771.

Salah seorang wira yang terkenal di kalangan penduduk tempatan ialah Tuk Derga yang gugur dalam peperangan tersebut. Pusaranya dikelilingi tembok tembok dari batu bata yang masih dapat dilihat kesan-kesan runtuhannya di Kampung Limbong dikenali sebagai Keramat Tuk Derga. Dari namanya itulah lahirnya nama Derga yang terletak di bandar Alor Setar.

Tuk Derga gugur di kubu Bentangor yang terletak dalam Mukim Limbong yang kini tempat itu masih kekal dengan nama Alor Bentagor. Nama Bentangor adalah berasal dari nama sejenis pohon yang dalam istilah saintifiknya disebut Calophyllum Canum.

Dalam teks sejarah Bugis silam ‘Tuhfat Al-Nafis’ tempat itu disebut sebagai ‘Betangu’. Ketika memaparkan kemaraan tentera Bugis ke kubu itu, penulisnya Raja Ali Haji menulis berikut

Syahadan apabila sampai keesokan harinya, maka memulailah perang, Raja Haji dengan kubu Betangu itu, berbedil-bedilan dengan meriam lela rentakanya... Maka tatkala itu banyaklah orang Kedah mati, Temenggung dan Laksamana pun larilah membawa lukanya ke hulu Setar

No comments: