Thursday, December 6, 2007

Kubur Haji Salleh Penaga


LOKASI
Terletak bersebelahan bangunan bekas Mahkamah Rendah Lama, Jalan Raja, Alor Star yang kini menjadi pejabat TDC Malaysia

INFO
Menurut Dato' Wan Shamsudin Mohd Yusof, batu nisan Acheh jenis N yang berwarna kuning tersebut adalah milik seorang ulama bernama Hj Salleh yang berasal dari Penaga, Seberang Perai. Beliau merupakan penasihat agama kepada Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah (1854 -1879) disamping bertindak sebagai guru agama di istana.

Tapak asal kawasan Mahkamah Rendah Lama di Jalan Raja tersebut pada awalnya merupakan sebuah madrasah yang didirikan oleh Tuan Guru Haji Salleh. Madrasah Tuan Guru Hj Salleh bukan sahaja dijadikan sebagai tempat pengajian agama malahan berperanan sebagai mahkamah syariah yang bertindak mengurus soal nikah cerai penduduk setempat pada ketika itu.

Setelah kematian Tuan Guru Haji Salleh, madrasah tersebut telah diruntuhkan dan diganti dengan Mahkamah Rendah Lama yang dibina oleh pihak British pada tahun 1931. Tuan Guru Haji Salleh disemadikan dikawasan perkuburan bersebelahan dengan bangunan mahkamah berkenaan. Ramai diantara ahli keluarganya juga disemadikan di kawasan perkuburan tersebut.

RUJUKAN
(2006). Old Session Court Building (Bangunan Mahkamah Rendah Lama). di akses pada 23 Oktober 2007 dari http://malaysia.smktk.net/malaysia/kedah/old_session_court_building.html

Temubual bersama Dato' Wan Samsuddin Mohd Yusof pada 24 Oktober 2007 bertempat di Muzium Negeri Kedah Alor Star

No comments: