Thursday, December 9, 2010

Makam Tunku Ibrahim - Raja Muda Daerah Kuala Muda


Tunku Ibrahim merupakan adinda tiri kepada Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah 1. Baginda dilantik menjadi Raja Muda yang memerintah daerah Kuala Muda apabila pihak Bangkok campur tangan setelah berlakunya krisis perebutan takhta Sultan Ahmad Tajuddin Halim Syah 1 dengan adinda-adindanya.

Kuala Muda ketika itu merupakan sebuah daerah yang kaya dan menjadi pintu utama perdagangan Kedah dan pihak Inggeris di Pulau Pinang. Semasa krisis tersebut, Tunku Bisnu Raja Muda ketika itu berhajat untuk menguasai daerah Kuala Muda yang kaya diletakkan di bawah kekuasaannya. Bagaimanapun Tunku Bisnu gagal apabila kerajaam Siam di Bangkok telah campur tangan dalam krisis tersebut dengan menyerahkan daerah Setul Mambang Segara kepada Tunku Bisnu. Manakala Tunku Ibrahim, adik tiri Sultan Ahmad Tajuddin dilantik menjadi Raja Muda dan memerintah daerah Kuala Muda.

Tunku Bisnu yang tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut sekali lagi dengan bantuan Gabenor Singgora Nakorn Sri Thammarat telah pergi mengadap Raja Siam Rama II pada awal tahun 1810 dengan membawa isu ketidaksetiaan Sultan Ahmad Tajuddin yang cuba membuat pakatan dengan Burma.

Akhirnya pada bulan September 1810, kerajaan Siam telah mengarahkan kawasan yang meliputi lembah Sungai Yan, Sungai Merbok hingga ke lembah Sungai Muda diserahkan kepada Tunku Bisnu. Tunku Ibrahim yang selama ini menguasai daerah Kuala Muda enggan menyerahkan daerah tersebut kepada Tunku Bisnu dan telah melancarkan satu pemberontakan terhadap Sultan Ahmad Tajuddin pada tahun 1815 tetapi telah ditumpaskan dan beliau sendiri terkorban masa pemberontakan tersebut.

3 comments:

Harleny Abd Arif said...

Salaam ziarah...

Harleny said...

Salaam ziarah dari sanggar http://jejakmihrabmimbar.com

fairus said...

Salam perkenalan...Fairus jejakwaris.com